كيمياگران مبين ری

مواد خورنده چیست ؟ + نکات ایمنی مواد خورنده

مواد خورنده چیست

مواد خورنده موادی هستند که با استفاده از واکنش های شیمیایی میتوانند به سایر موادی که با آنها در تماس هستند آسیب رسانده ، آنها را تخریب کرده و باعث خوردگی شوند که این مواد میتواند مایع ، جامد و یا گاز باشد.

این تخریب میتوانند در عرض چند دقیقه رخ دهد یا به آرامی و طی روزها و سالها اتفاق بیفتد.

مواد خورنده توانایی آسیب رساندن به بافت زنده مانند پوست ، چشم ، دستگاه گوارش ، دستگاه تنفسی و بافت غیر زنده مانند فلزات ، پلاستیک و چوب را دارند .

انواع مواد خورنده 

رایج ترین مواد خورنده ، انواع مختلف اسید ها هستند که در مقیاس PH بین ۱ تا ۷ قرار میگیرند . و انواع مختللف بازها که دارای درجه PH بالای ۷ می باشند.

چه اسیدی و چه بازی ، مواد هرچه از مرکز مقیاس PH دورتر میشوند ، قوی تر میشوند. یک اسید قوی ممکن است PH مساوی ۱ داشته باشد درحالی که یک باز قوی دارای PH برابر ۱۴ است.

از سوی دیگر اسیدها و بازهای ضعیف نزدیک به مرکز مقیاس فاقد خواص خورندگی هستند .

به عنوان مثال پراکسید هیدروژن غلیظ با وجود داشتن PH برابر ۲.۶ میتواند خواص خورندگی نیز نیز داشته باشد که آن را به یک اسید ضعیف تبدیل میکند . این ماده نوعی اکسید کننده قوی است که در اثر حرارت ، اصطکاک یا شوک میتواند به شدت تجزیه شود . این نشان میدهد که برخی از مواد فقط در محیط های مناسب خورنده هستند.

کاربرد های مواد خورنده

اغلب تصور میشود که مواد خورنده خطرناک و بدون استفاده مفید هستند در حالی که این مواد در زندگی ما کاربرد های مفید نیز دارند .

به عنوان مثال برخی از آنها خواص حل کنندگی موادی مانند روغن های جامد و رسوبات را دارند . که از آنها برای لوله باز کنی و مواردی که نیاز به پاکسازی رسوبات آهکی دارند ، استفاده میشود. و یا مواد شوینده خانگی که برای تمیز کردن چربی ها استفاده میشود.

به عنوان مثال یکی  از مواد شیمیایی رایج خانگی ، سفید کننده ، خورنده است. سفید کننده اغلب با نام رایج هیپوکلریت سدیم (NaClO)  است . که میتوان با خیال راحت از آن برای تمیز کردن استفاده کرد زیرا با آب رقیق میشود .

کسانی که با پزشکی و دندانپزشکی آشنا هستند، ممکن است گلوتارآلدئید را بشناسند .یک ماده خورنده که به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده استفاده میشود.

رایج ترین اسید های خورنده

اسید کلریدریک ، اسید سولفوریک و اسید نیتریک از رایج ترین اسید های خورنده هستند . اسید استیک ، اسید کرومیک ، اسید هیدروفلوئوریک و اسید فسفریک نیز نمونه های خاصی از مواد خورنده با PH کمتر از ۷ هستند.

عناصری مانند فلوئور ، کلر ، برم و ید همگی میتواند خواص خورندگی داشته باشند.

برخی از مواد خورنده به طور طبیعی وجود دارند . به عنوان مثال اسید معده ، یک اسید کلریدریک قوی با PHبین ۱.۵ تا ۳.۵ است که برای تجزیه غذا ضروری ست .

ما گاهی اوقات اسید خورنده را هم میخوریم . به عنوان مثال آب لیمو با PHحدود ۳ که مشابه PHآناناس است . این مواد غذایی اسیدی در صورت مصرف بیش از حد ، میتوانند باعث ایجاد احساس سوزش شوند .

 

رعایت نکات ایمنی در هنگام برخورد با مواد خورنده

از آنجایی که مواد خورنده میتوانند مواد خاصی را تجزیه کنند ، باید هنگام نگهداری یا حمل و نقل آنها مراقب باشید. استفاده از تجهیزات محافظت شخصی  مانند دستکش ، محافظ صورت ، عینک ایمنی ، روپوش آزمایشگاه و  سایر موارد در هنگام کار با این مواد پیشنهاد میشود.

 

رعایت نکات ایمنی در هنگام روبه رویی با مواد خورنده 

 

اگر در هنگام روبه رو شدن با مواد خورنده از پوست ، چشم ها و یا ریه های خود محافظت نکنید ، میتوانند باعث التهاب یا ناراحتی های دیگر در بدن شما شوند . چشم شویه ها و دوش های ایمنی باید به راحتی درمناطقی که مواد شیمیایی خورنده استفاده و نگهداری میشوند ، در دسترس باشند . و در صورت تماس پوست و چشم با مواد خورنده شیمیایی ، منطقه آسیب دیده باید بلافاصله با آب به مدت ۱۵ دقیقه شسته شود. لباس های آلوده باید برداشته شوند و به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

موارد استفاده

مواد خورنده قوی هستند . در صورت استفاده نادرست ، میتوانند باعث آسیب شخصی یا آسیب به سازه ها و سایر مواد شوند . با این حال ، این قابلیت باعث میشود که این مواد برای کاربرد های مختلف از تولید تا تمیز کردن مفید باشند. لازم است بدانید که چگونه با این مواد رفتار کنید و در صورت ریزش چه کاری انجام دهید. گاهی اوقات باید یاد بگیرید چگونه از کسب و کار خود در برابر نشت های خطرناک محافظت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت کیمیاگران مبین ری به بررسی اینکه مواد خورنده چیست و در زمان کار کردن با آنها باید به چه نکاتی توجه داشت پرداختیم. در ادامه نیز تمامی مواردی که در این خصوص لازم بوده را برای شما عزیزان شرح دادیم. شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربیگیر ، پوشش های فسفاته و محصولات خودرویی خود نیاز مشتریان را مد نظر قرار میدهد . شما عزیزان میتوانید تمامی این محصولات را در فروشگاه ما مشاهده بفرمایید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم. همچنین شما عزیزان می توانید جهت خرید هر یک از محصولات با کارشناسان ما در تماس باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای