كيمياگران مبين ری

پوشش بدنه خودرو

پوشش بدنه خودرو

در اين مقاله در ارتباط با پوشش بدنه خودرو صحبت خواهيم كرد . ولي در ابتدا لازم است بدانيم كه منظور از پوشش و پوشش هاي فسفات چيست، پس با ما همراه باشيد.

تعریف پوشش های تبدیلی

پوشش تبدیل فسفات یک عملیات شیمیایی است که برای قطعات فولادی اعمال می‌شود که یک لایه چسبنده نازک از فسفات‌های آهن، روی یا منگنز ایجاد می‌کند تا به مقاومت در برابر خوردگی، روان‌کاری یا به‌عنوان پایه‌ای برای پوشش‌ها یا نقاشی‌های بعدی دست یابد؛ كه یکی از رایج ترین انواع پوشش های تبدیلی است.

این فرآیند را پوشش فسفات، فسفاتیزاسیون، فسفات کردن، یا فسفاته کردن نیز می‌نامند. همچنین با نام تجاری Parkerizing نیز شناخته می شود، به ویژه هنگامی که در مورد سلاح های گرم و سایر تجهیزات نظامی به کار می رود.

یک پوشش فسفات معمولاً با استفاده از محلول رقیق اسید فسفریک، احتمالاً با نمک های محلول آهن، روی و یا منگنز، روی قسمت فولادی به دست می آید. محلول ممکن است با اسفنج زدن، اسپری کردن، یا غوطه وری استفاده شود.پوشش‌های تبدیل فسفات را می‌توان روی آلومینیوم، روی، کادمیوم، نقره و قلع نیز استفاده کرد.

تحقیقات برآورد کرده است که ارزش بازار پوشش بدنه خودرو در سال 2015 به 22 میلیارد دلار می‌رسد. بدنه خودروها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه معمولاً از فلز (معمولاً فولاد، اما به طور فزاینده‌ای از آلومینیوم) ساخته می‌شوند.

این فلزات به پوشش هایی (تقریباً منحصراً رنگ) برای محافظت در برابر خوردگی و همچنین برای اهداف زیبایی شناختی نیاز دارند. پس از اعمال، اندازه گیری و بازرسی پوشش ها برای اهداف کنترل کیفیت مهم است.

پوشش بدنه خودرو جلوگيري از خوردگي

فرآیند پوشش بدنه خودرو

قبل از رنگ آمیزی بدنه خودرو، فلز لخت معمولاً با فرو بردن آن در حمام آماده می شود. لایه های محافظ در برابر خوردگی حاصل از یک پوشش تبدیل فسفات روی و یک پوشش پایه رسوب الکترواستاتیک بعدی تشکیل شده است. پوشش روی فسفات روی پوسته فلزی لخت پس از چربیگيري اعمال می شود. ضخامت پوشش حاصل نسبتاً نازک است و معمولاً می تواند در محدوده 5-15 میکرومتر باشد.

پوشش فسفاته بدنه فلزی ماشین قبل از ادکت و رنگ آمیزی پوشش رسوب الکترواستاتیک زیر، ضخیم تر خواهد بود. در حالی که این پوشش‌های اولیه در مقایسه با لایه‌های رنگ بعدی نسبتاً نازک هستند، اما برای اطمینان از محافظت از بدنه خودرو در برابر خوردگی بسیار مهم هستند.

بنابراین کیفیت برنامه از نظر کیفیت محصول، رضایت مشتری و دیدگاه گارانتی برای سازندگان خودرو مهم است. سازندگان از شبیه سازی های کامپیوتری برای پیش بینی ضخامت پوششی که در مخازن Ed-coat اعمال می شود، استفاده می کنند. سپس نتایج دنیای واقعی را می توان به صورت تجربی با استفاده از ضخامت سنج پوشش آزمایش کرد.

کاربرد پوشش Ed-coating (رنگ الكتروليتي) در بدنه فلزی خودرو

استفاده از رنگ در محیط کارخانه توسط سمپاش های رباتیک انجام می شود. این برای ارائه سازگاری کاربرد، سرعت تولید و کاهش نیاز به کار دستی طراحی شده است. استفاده از رنگ نیز از نظر کمیت و هزینه کنترل می شود.

از دیدگاه کنترل کیفیت، ضخامت رنگ اعمال شده در مناطق مختلف وسایل نقلیه جدید را می توان با ضخامت سنج پوشش اندازه گیری کرد. مهندسان و تکنسین‌های کارخانه می‌توانند در صورت لزوم خط اسپری را تنظیم کنند.

پس از خروج وسایل نقلیه از خط رنگ کارخانه، آنها تحت بازرسی انسانی تحت نور با شدت بالا قرار می گیرند. تکنسین های باتجربه رنگ، پوشش رنگ را برای عیوب بررسی می کنند که برای اصلاح دستی مشخص شده است. درمان به ماهیت نقص بستگی دارد، اما معمولاً شامل سنباده زدن و پرداخت لایه شفاف رنگ است.

سخن پایانی

شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربی گیرها و پوشش های خود نیازهای مشتریان را مد نظر قرار می دهد. شما می توانید چربی گیرها و پوشش های کیمیاگران مبین ری را در صفحه محصولات سایت مشاهده بفرمائید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای