كيمياگران مبين ری

مهم ترین دلايل زنگ زدگی فلزات + راهکارهای جلوگیری

مهمترین دلایل زنگ زدگی فلزات

دلايل زنگ زدگی فلزات چیست ؟ از وسایل نقلیه گرفته تا ابزارهای فلزی ، ماشین آلات و ناودان های خانه های ما ، همه جا زنگ زدگی و خوردگی را خواهید دید. خوردگی و زنگ زدگی نتیجه پیری فلزات است . اما مهمترین دلایل زنگ زدگی فلزات چیست؟

زنگ برای تشکیل به سه ماده نیاز دارد که عبارتند از : آهن ، اکسیژن و آب. به دلیل ماهیت الکتروشیمیایی واکنش ، الکترولیت های محلول در آب به واکنش کمک می کنند. زنگ نتیجه یک فرآیند طبیعی است که در آن آهن موجود در فلزات با اکسیژن و آب تماس پیدا می کند و باعث خوردگی و خراب شدن آن میشود. از آنجایی که آهن و اکسیژن دارای بارهای متضاد هستند ، به سمت یکدیگر جذب میشوند ، گویی آهنربا هستند.

انواع مختلفی از اکسید های آهن میتوانند تشکیل شوند. زنگ غیر سمی است و بنابراین خطر بیولوژیکی ندارد . اثرات زیست محیطی اصلی زنگ ، تخریب سازه های فولادی و آهنی مانند پل ها ، خودرو ها و غیره است .

در این مقاله در ارتباط با دلایل زنگ زدگی فلزات که نوعی خوردگی ست ، صحبت خواهیم کرد .

 

دلایل مهم زنگ زدگی فلزات

عوامل زیادی زنگ زدگی فلز را تسریع می کنند که در ادامه به آنها پرداخته شده است :

رطوبت مهم ترین دلیل از دلايل زنگ زدگی فلزات

این مورد یکی ازمهمترین دلایل زنگ زدگی فلزات است به طوری که اگر در مناطق ساحلی زندگی کنید ، اجسام فلزی شما سریع تر دچار زنگ زدگی میشوند . رطوبت موجود در هوا دشمن جدی اجسام فلزی است. بنابراین اگر فلزات خود را تصفیه نشده یا در معرض عناصرمحیط قرار دهید ، به سرعت دچار خوردگی و زنگ زدگی خواهند شد .

به طور مشابه ، آب هوای بسیار گرم یا بسیار سرد نیز تأثیر مشابهی بر زنگ زدگی فلزات دارد . پس       برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی، اجسام فلزی خود را تا حد امکان در فضای باز نگه ندارید زیرا در فضای باز آنها در معرض عناصر محیطی مانند آب ، باد و رطوبت خواهند بود.  توصیه میشود که فلزات خود را در داخل خانه یا حداقل در مکان های خشک نگهداری کنید تا از رطوبت در امان باشند . هرچه فلزات خود را خشک تر نگه دارید ، بیشتر میتوانید عمر آنها را افزایش دهید.

گرما

یکی دیگر از دلایل زنگ زدگی فلزات گرما است. گرما واکنش های شیمیایی را تسریع میکند و زنگ زدگی فلزات یک فرآیند شیمیایی است. دانشمندان از این دستورالعمل پیروی میکنند که مواد شیمیایی معمولا به ازای هر ۱۰ درجه سانتیگراد ( ۱۸ درجه فارنهایت ) افزایش دما ، سرعت واکنش خود را دو برابر میکنند . بنابراین در داخل یک کانتینر حمل و نقل گرم یا در یک روز گرم ، روند زنگ زدگی فلزات میتواند دو برابر سریعتر باشد .

اسید

از دیگر دلایل زنگ زدگی فلزات ، حضور آنها در محیط اسیدی است . اگر PH محیط اطراف فلز کم باشد ، فرآیند زنگ زدگی تسریع میشود . زنگ زدگی فلزات زمانی که در معرض باران های اسیدی قرار میگیرد ، سرعت بیشتری میگیرد . PH بالاتر از زنگ زدگی فلزات جلوگیری میکند.

نمک

فلزات در دریا به دلیل وجود املاح مختلف سریعتر زنگ میزند . آب شور حاوی یون های زیادی است که فرآیند زنگ زدگی از طریق واکنش های الکتروشیمیایی را سرعت میبخشد.

ناخالصی یکی از دلايل زنگ زدگی فلزات

آهن خالص در مقایسه با آهن حاوی مخلوطی از فلزات ، دیرتر زنگ میزند . برای کاهش سرعت زنگ زدگی فلزات ، باید تا حد امکان از ترکیب آهن با سایر فلزات اجتناب شود .

اندازه جسم فلزی

اندازه جسم فلزی نیز میتواند از از دلایل سرعت بخشیدن به زنگ زدگی فلزات باشد. به عنوان مثال یک جسم بزرگ آهنی احتمالا در نتیجه فرآیند ذوب کمبود های کوچکی دارد که این کمبود ها بستری برای حملات محیطی به فلز هستند .

بی توجهی

یکی دیگر از دلایل زنگ زدگی فلزات ، بی توجهی به آنهاست . اگر از وسایل فلزی خود ، از وسایل نقلیه گرفته تا ابزار و ماشین آلات ، به درستی مراقبت نکنید ، متوجه خواهید شد که آنها به سرعت دچار زنگ زدگی میشوند . تمیز نگه داشتن اجسام فلزی و مراقبت مناسب از آنها بسیار مهم است تا از زنگ زدگی آنها اطمینان حاصل شود .

وسایل نقلیه خود را در داخل خانه پارک کنید ، به محض استفاده از ابزار ها ، آنها را تمیز کنید تا مطمئن شوید که دیگر خیس نیستند . پس هر چه بتوانید اشیاء فلزی خود را خشک نگه دارید ، بیشتر از اثرات زنگ زدگی در امان خواهند بود.

 

بی توجهی به وسایل فلزی از دلایل زنگ زدگی فلزات

جمع بندی

در این مقاله از سایت کیمیاگران مبین ری به بررسی دلايل زنگ زدگی فلزات پرداخته ایم. شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربیگیر ها ، محصولات پوششی ، محصولات خودرو و دیگر محصولات خود نیاز مشتریان را مد نظر قرار میدهد. شما میتوانید چربیگیر ها و سایر محصولات کیمیاگران مبین ری را در صفحه محصولات سایت مشاهده بفرمایید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای