كيمياگران مبين ری

منظور از سیاه کاری فلزات چیست ؟

سیاه کاری فلزات

سیاه کاری فلزات یا پوشش اکسید سیاه ، نوعی پوشش است که در در دسته پوشش های تبدیلی قرار میگیرد.

پوشش تبدیلی نوعی پوشش است که در آن از یک فرآیند شیمیایی برای ساخت پوشش استفاده میشود . نام اکسید سیاه از این واقعیت نشأت میگیرد که پوشش رنگ سطح فلز را سیاه\ مات میکند

فرآیند تکمیل سیاهکاری فلزات ، شامل فرو بردن قطعات فلزی ماشینکاری شده در محلول قلیایی است . سپس این محلول آهن روی سطح فلز را به ترکیبی به نام مگنتیت تبدیل میکند. این مگنتیت یک پوشش سیاه روی سطح فلز میدهد.

فلزاتی که میتوانید سیاه کاری کنید عبارتند از فولاد ضد زنگ ، فلزات پودری ، مس ، لحیم ، نقره ، روی و …

فواید سیاه کاری فلزات

سیاه کاری فواید بسیاری میتواند برای فلزات داشته باشد.

اول اینکه بازتاب نور را کاهش میدهد . این مفید است زیرا برای محصولاتی مانند سنسور های IR، حسگر های UV، آشکارسازی های مادون قرمز غیر فعال ، نور اضافی یا بازتاب شده میتواند به طور کامل نتایج را تغییر دهد.

همچنین سیاه کاری مفید است زیرا به فولاد ضخامت میبخشد ، حتی اگر میکروسکوپی باشد ، به حفظ وضوح قطعاتی مانند مته یا پیچ گوشتی کمک میکند.

همچنین به کاهش خوردگی و اصطکاک ناشی از روغن یا موم موجود کمک میکند . موم یا روغن همچنین به مواد اجازه میدهد تا در برابر آب مقاوم باشند .

فواید سیاه کاری فلزات

معایب سیاهکاری فلزات

سیاه کاری در مقایسه با پوشش هایی مانند گالوانیزه یا آندایزینگ ، پوشش قدرتمندی نیست . این یک لایه نازک از اکسید بر روی سطح فلز است که حداقل محافظت در برابر خوردگی را میکند.

سیاهکاری به دما های بالا حساس است و اگر برای مدت طولانی در معرض گرما قرار گیرد ، ممکن است محو شود .

فرآیند سیاه کاری فلزات

این فرآیند شامل مراحل زیر است  :

  1. چربیگیری
  2. شستشو
  3. رسوب زدایی
  4. خنثی کننده
  5. آبکاری
  6. پایان سیاه کاری فلز
  7. پس از پایان سیاه کاری

چربیگیری

این فرآیند شامل آماده سازی قطعه برای پوشش نهایی سیاه کاری است . ماشین کار ها با استفاده از محلول قلیایی ، قطعه را چربیگیری و تمیز می کنند .

شستشو

این فرآیند شامل شستن محلول قلیایی مورد استفاده در چربیگیری ، با آب مقطر است .

رسوب زدایی در سیاه کاری فلزات

این مرحله تنها در صورتی ضروری است که قطعات دارای زنگ زدگی یا فلس باشند . این شامل از بین بردن تمام زنگ ها و لکه های اکسید روی قطعات تمام شده با خیساندن آنها در اسید است .

خنثی کننده

این فرآیند فقط زمانی ضروری است که قطعات تمام شده دارای سوراخ های کور باشد . یا مجموعه ای از قطعات باشند . این شامل شستن قطعه با محلول قلیایی است.

آبکاری

در خصوص آبکاری و سیاه کاری فلزات می توان اینطور گفت که. این مرحله تنها زمانی رخ میدهد که قسمت تمام شده با مواد دیگری ( مانند کروم ، روی ، کادمیوم و غیره ) اندود شود . ماشین کار باید قطعه را جدا کند . زیرا سیاه کاری نمیتواند روی قطعات آبکاری شده بماند.

پایان سیاه کاری فلزات

این جاست که ماشین کار در نهایت پایان را اعمال میکند . ماشین کار قطعات فلزی تمام شده را در مخازن حاوی محلول های قلیایی مختلف مانند هیدروکسید سدیم و نیترات فرو میبرد .

این مرحله دارای سه درجه حرارت متفاوت است که ماده پوشش را روی سطح قطعه تعیین میکند.

در دما های گرم (۱۴۱ درجه سانتی گراد‌) و ملایم ( ۹۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی گراد ) ، فرآیند  یک پوشش مگنتیت (Fe2O3) بر روی قطعه ایجاد میکند.

با این حال در سطح عملیات دمای سرد ، فرآیند ، یک پوشش سلنیوم مسی (Cu2Se) روی سطح قطعه رسوب میکند.

پس از پایان سیاه کاری فلزات

بدون پایان کار ، قسمت تمام شده هنوز به شدت مستعد خوردگی ست . با این حال این قانون برای سطوح فولاد ضد زنگ یا برنج اکسید سیاه اعمال نمیشود . زیرا این فلزات دارای خواص ضد خوردگی ذاتی هستند .

با این حال برای سایر قطعات فلزی این مرحله حیاتی ست .

مواد انتخابی برای این مرحله ، روغن ، موم و لاک هستند .

روغن پس از اتمام کار معمولا در بین ماشین کاران مورد استفاده قرار میگیرد. سطحی براق میدهد و همچنین خوردگی را افزایش میدهد.

موم سطحی کدر میدهد اما خاصیت روان کنندگی و افزایش خوردگی آن حتی بالاتر است .

لاک نیز انتخاب خوبی است . به خصوص اگر نیاز به اتمام سریع قطعات دارید ، زیرا سریع خشک میشود.

شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربی گیرهای خود نیازهای مشتریان را مد نظر قرار میدهد. شما میتوانید چربیگیرهای کیمیاگران مبین ری و دیگر محصولات را در صفحه محصولات سایت مشاهده بفرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای