كيمياگران مبين ری

منظور از جلا دادن فلز چیست؟

منظور از جلا دادن فلز چیست؟

جلا دادن فلز که به آن متالودیزاسیون نیز گفته می شود، یک درمان شیمیایی است که رنگ سطح فلز را تیره می کند که در دو نوع گرم و سرد وجود دارد که به روش های مختلف انجام می شود.

این یک عمل بسیار قدیمی است، اما فرآیندهای ابتدایی گذشته تا به امروز به تدریج تکمیل شده است. اولین فرآیند پخت شیمیایی که تا به حال در اروپا توصیف شده است به نیمه دوم قرن هجدهم برمی گردد که در مجله آلمانی Hannover Magazin گزارش شده و بر سلاح گرم متمرکز شده است.

در آن زمان، این درمان خاص مورد علاقه ارتش بود و با هدف حذف قابلیت های بازتابی از سطوح فلزی بود. وقتی با نور خورشید برخورد می کردند، نه تنها می توانستند صاحب سلاح را کور کنند، بلکه موقعیت او را نیز نشان می دادند.

هدف از جلا دادن فلز

روش ها و هدف از جلا دادن فلز چیست؟

امروزه از جلا دادن فلز برای زیباتر ساختن ظاهر آن استفاده می‌شود و مطمئناً ویژگی‌های ساختاری آن مانند شکل، اندازه و ضخامت تغییر چندانی نمی‌کند. جسمی که تحت این فرآیند جلا دادن فلز قرار می گیرد رنگ تیره تری به خود می گیرد و به سمت آبی براق مشکی متمایل می شود.

به پیشرفت‌های زیبایی‌شناختی، مزایای ماهیت عملی اضافه شده است: متالیزاسیون یک جزء فلزی را در طول زمان بسیار مقاوم‌تر و بادوام‌تر می‌کند و از آن در برابر خوردگی (هم در برابر مواد و هم در برابر هوای مستقیم) محافظت می‌کند. همچنین عملکرد ضد زنگ را تضمین می کند و از اکسید شدن جلوگیری می کند.

اگرچه همیشه این درست است که یک قطعه سوخته نسبت به قطعه درمان نشده مقاوم‌تر است، اما این نیز درست است که این نتیجه تنها در صورتی قابل درک است که روغن کاری محافظ انجام شود.

روش سوزاندن داغ

سوزاندن گرم با غوطه ور کردن قطعه فلزی در محلول آبی انجام می شود که دمای آن بین 100 تا 140 درجه سانتیگراد است. مواد شیمیایی مختلفی مانند سولفات مس، استات سرب و هیپوسولفیت سدیم در آن یافت می شود. در تماس با سطح فلز، آنها یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که منجر به تشکیل یک لایه اکسید سیاه، معروف به مگنتیت می شود. دومی ضخامتی در حدود 1 میکرون دارد و بنابراین تغییر قابل توجهی ایجاد نمی کند.

شدت رنگ با زمان غوطه‌ور شدن افزایش می‌یابد: رنگ از آبی تا سیاه متغیر است و از رنگ‌های میانی مانند بنفش و خاکستری عبور می‌کند. پس از رسیدن به تن مورد نظر، جسم را بیرون آورده، (اول با آب گرم و سپس با آب سرد) آبکشی کرده و می گذاریم تا خنک شود. به این ترتیب پوشش سطح تثبیت شده و دائمی می شود که این فرآیند ایده آل مناسب برای آهن، فولاد و چدن است.

روش سوزاندن سرد

سرد سوزی به دلیل ویژگی اقتصادی و کم آلودگی آن و همچنین به دلیل سهولت اجرا شناخته شده است. در این حالت از هیچ تغییر دمایی استفاده نمی شود، بلکه فقط از قدرت واکنش مواد شیمیایی استفاده می شود.

به طور خاص، فلز تحت یک فرآیند تبدیل شیمیایی قرار می گیرد که منجر به اکسیداسیون سیاه می شود. ضخامت آن دستخوش تغییر ناچیزی از 1.3 تا 3 میکرون است، بنابراین ویژگی های فیزیکی جسم فلزی تقریباً بدون تغییر باقی می ماند.

نتیجه، یک رنگ یکنواخت است که برای اجسام رزوه دار و سطوح شیاردار نیز مناسب است. موادی که می توان روی آن اجرا کرد آهن، فولاد، برنج، برنز، مس و روی است.

فسفاته کردن یا جلا دادن؟

فسفاته کردن و جلا دادن فلز هر دو روش هایی هستند که سطح فلزات را در بر می گیرند. اجرای این دو عمل بسیار شبیه است، اما آنها خود را به زمینه های مختلف وام می دهند.

به طور خاص، فسفاته کردن یک لایه فسفات از روی هم قرار دادن کریستال های کوچک اضافه می کند. این پوشش دارای قدرت جذب قوی است و متعاقباً می تواند با لاک پوشانده شود یا با روغن های محافظ درمان شود.

در یک مورد، چسبندگی رنگ ترجیح داده می شود، در مورد دیگر، جریان قطعه. دو هدف متمایز از طریق استفاده از دو ماده شیمیایی به دست می آید: روی و منگنز.

انتخاب بین فسفاته کردن و جلا دادن فلز بستگی به آنچه از جزء فلزی مورد نیاز است دارد. زینت کردن یک سازش عالی بین زیبایی شناسی و مقاومت است. در حالی که اگر تمرکز اصلی بر جلوگیری از خوردگی باشد، فسفاته کردن نشان داده می شود.

سخن پایانی

شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربی گیرها و پوشش هاي فسفات  خود نیازهای مشتریان را مد نظر قرار میدهد. شما می توانید چربی گیر و پوشش فسفات کیمیاگران مبین ری را در صفحه محصولات سایت مشاهده بفرمائید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای