كيمياگران مبين ری

عوامل موثر بر خوردگی فلزات

خوردگی فلزات

خوردگی فلزات یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول زمان با آن روبرو شوید. به همین منظور در این مقاله از سایت قصد داریم شما عزیزان را با مهم ترین عوامل موثر بر خوردگی فلزات بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم با این مشکل روبرو شده اید و احتمال می دهید که با این مشکل روبرو شوید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

خوردگی فلزات چیست؟

خوردگی فلزات ، تخریب فلز در اثر واکنش های شیمیایی بین فلز و محیط را توصیف می کند. واکنش بین فلز و محیط آن به محض تماس آب و اکسیژن محیط با فلز آغاز میشود. آب به عنوان الکترولیت برای شروع خوردگی روی سطح فلز عمل میکند. میزان و نوع خرابی ناشی از خوردگی به نوع فلز و شرایط محیطی که در آن قرار میگیرد ، بستگی دارد.

ماهیت فلزات

فلزات به شکل طبیعی خود به صورت سنگ معدن یافت می شوند. سنگ معدن بعد از استخراج از زمین ، برای مصارف مختلف فرآوری میشود. فلزاتی که از زمین استخراج میشوند ، به دو دسته کم نجیب ( یعنی ناخوشایند) و نجیب تر تقسیم میشوند. Ignoble به این معنی است که یک ماده میتواند با محیط اطراف خود در هنگام قرار گرفتن در معرض آن واکنش نشان دهد. تقریبا تمام فلزات به دلیل تمایل به واکنش با جو اطراف ، مستعد حمله خوردگی هستند . اما میزان خوردگی فلزات  بر اساس اشراف فلز متفاوت است .

به عنوان مثال ، فولاد نرم یا فولاد کربنی نسبت به فولاد ضد زنگ نجیب کمتری دارد . بنابراین نرخ خوردگی در فولاد نرم سریع تر از فولاد ضد زنگ است. دلیل اینکه فولاد ضد زنگ به آرامی خورده میشود ، این است که ترکیبی از فلز و سایر آلیاژ ها است . این ترکیب باعث میشود فولاد ضد زنگ نجیب تر از فولاد نرم باشد و همین دلیل است که اغلب به سایر فلزات موجود مانند فولاد نرم ترجیح داده میشود.

برخی ازگروه های  کوچک دیگر از فلزات نجیب مانند نقره ، طلا ، پلاتین و غیره نسبت به اتمسفر اطراف واکنش کمتری دارند. و تنها فلزی هستند که به شکل خالص خود استفاده میکنیم زیرا این فلزات به ندرت خورده میشوند. از این رو آنها معمولا در مقایسه با سایر جایگزین ارزشمند تر هستند و گران تر.

انواع خوردگی فلزات

در اینجا به دو شکل رایج خوردگی فلزات اشاره خواهیم کرد :

خوردگی عمومی

این یک نوع خوردگی رایج است که به سطح یک سازه فلزی حمله میکند . این نوع خوردگی بر روی فلز در اثر واکنش های الکتروشیمیایی یا شیمیایی رخ میدهد. هنگامی که این اتفاق می افتد ، ضخامت فلز در نهایت به نقطه ای کاهش می یابد که فلزات شکسته میشوند یا کاری را که برای آن طراحی شده است ، انجام نمیدهد. این شکل از خوردگی فلزات قابل پیش بینی است ، بنابراین برنامه ریزی و مدیریت حمله آسان است.

خوردگی موضعی

همانطور که از نام آن پیداست ، این نوع خوردگی به قسمت های خاصی از یک سازه فلزی حمله میکند . این به خوردگی به سه شکل مختلف ایجاد میشود و ممکن است باعث خرابی فاجعه بار یک سازه یا تجهیزات شود.

خوردگی حفره ای

سوراخ شدن که در ناحیه موضعی رخ میدهد و سوراخ های کوچکی در سطح فلز ایجاد میکند.

 انواع خوردگی فلزات

خوردگی شکافی

که بر روی یک سطح فلزی ، در یا بلافاصله در مجاورت شکاف یا شکاف بین در سطح به هم پیوسته از جمله نواحی پنهان زیر واشرها رخ مدهد.

خوردگی شکافی یکی از انواع خوردگی فلزات

خوردگی رشته ای

که به آن خوردگی زیر فیلم نیز گفته میشود ، شکل خاصی از خوردگی است که در زیر برخی از پوشش های نازک رخ میدهد.

 

عوامل موثر بر میزان خوردگی فلزات

عوامل مختلفی بر خوردگی فلزات تأثیر میگذارند . در زیر به تعدادی از آنها اشاره میشود:

رطوبت

رطوبت یکی از عوامل مهمی است که میتواند منجربه خوردگی فلزات شود. فلزات در محیط های مرطوب خیلی سریع تر دچار خوردگی یا زنگ زدگی میشوند. شرایط ایده آل برای فلزات به ویژه فلزات غیر آلیاژی ،محیط خشک و غیر مرطوب است . با این حال گاهی اوقات شما به فلز در منطقه مرطوب نیاز دارید و این زمانی است که باید نوع فلزی را که استفاده میکنید ، در نظر بگیرید. استفاده از آلیاژهای فلزی میتواند برای جلوگیری از زنگ زدگی مفید باشد .

درجه حرارت

دما نیز عاملی است که میتواند بر میزان خوردگی فلزات تأثیر بگذارد . دمای بالا میتواند سرعت خوردگی را تسریع کند و باعث شکننده تر شدن مواد شود . این اتفاق در آب و هوای معتدل تر بسیار نادر است .

غلظت اکسیژن

یکی از مهمترین عوامل موثر بر خوردگی فلزات است . ملکول های اکسیژن بر سطوح فلزی جذب میشوند و انرژی مورد نیاز برای واکنش های اکسیداسیون را تأمین میکنند. هرچه غلظت اکسیژن در یک محیط معین بیشتر باشد، تمایل آن به خوردندگی بیشتر است .

اسید ها و بازها

اسید ها و باز ها وقتی با فلزات مختلف تماس پیدا می کنند ، به طور متفاوتی تأثیر میگذارند. و باعث خوردگی برخی فلزات میشوند . در حالی که برخی دیگر ممکن است بسته به مقدار مصرف و سایر عوامل محیطی مانند سطح رطوبت و غیره ، تحت تأثیر حضور آنها در موارد خاص باقی بماند.

مساحت سطح

سطح بزرگتر در معرض عناصر خورنده باعث خوردگی بیشتر نسبت به خوردگی بیشتر میشود. این بدان معنی است. اجسام با سطوح ناهموار سریع تر از سطوح صاف.خورده می شوند. زیرا سطح بیشتری برای واکنش عناصر وجود دارد .

جمع بندی

در این مقاله از سایت به بررسی عوامل موثر بر خوردگی فلزات پرداختیم و انواع خوردگی فلزات را برای شما عزیزان شرح دادیم. شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربیگیرها ، پوشش های فسفاته و محصولات خودرویی خود نیاز مشتریان را مد نظر قرار میدهد . شما میتوانید تمامی این محصولات را در منوی سایت مشاهده بفرمایید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای