كيمياگران مبين ری

بهترین و موثرترین روش های از بين بردن زنگ زدگی فلزات

روش های از بین بردن زنگ زدگی فلزات

بهترین راه های از بين بردن زنگ زدگی فلزات چه مواردی هستند؟ اگر با قطعات یا تجهیزات آهنی یا فولادی کار میکنید ، تقریبا به طور قطع با زنگ زدگی روبرو شده اید. زنگ زدگی میتواند قطعات فلزی مورد نیاز شما را خراب کند ، به ماشین آلات آسیب زده و خطرات ایمنی ایجاد کند . زمان کافی در روز برای سنباده زدن و مالش دادن زنگ وجود ندارد ، اما همچنان به قطعات و ماشین آلات فلزی خود نیاز دارید که به شکل عالی باشند . در این مقاله نحوه عملکرد انواع اسیدهای زنگ زدای صنعتی و محلول های مبتنی بر آب  و روش های از بین بردن زنگ زدگی فلزات را توضیح خواهیم داد تا بتوانید بهترین محصول را برای نیازهای خود پیدا کنید .

زنگ زدگی چیست ؟

زنگ زدگی زمانی اتفاق می افتد که آهن و سایر فلزات آهنی ( حاوی آهن ) اکسید شوند . هنگامی که اکسیژن ، آب و آهن به هم  میرسند ، یک فرآیند شیمیایی نامرئی رخ میدهد که باعث حرکت الکترون ها و تبدیل آهن به اکسید آهن میشود که به نام زنگ نیز شناخته میشود . آب نمک در نواحی ساحلی یا از نمک جاده در زمستان و همچنین باران اسیدی در برخی مناطق شهری یا صنعتی از عواملی هستند که به اکسیداسیون سرعت میبخشند .

آیا همه فلزات زنگ میزنند ؟

اکسیداسیون یکی از انواع خوردگی است که میتواند روی فلزات رخ دهد و بسیاری از فلزات دچار این مشکل می شوند. اما زنگ ، مخصوص فلزات حاوی آهن است که شامل انواع آهن ( آهن فرفورژه ، چدن ) و فولاد ( فولاد کربن ، فولاد ضد زنگ ) میشود . سایر فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم ، مس یا سرب میتوانند خورده شوند اما درواقع زنگ نمیزنند. بنابراین ، این برای از بین بردن زنگ صنعتی چه معنایی دارد؟

 

زنگ زدگی فلزات

درک اینکه چه چیزی باعث زنگ زدگی میشود ، میتواند به درک چگونگی خلاص شدن از شر آن کمک کند و اینکه کدام روش ها بهتر از سایرین کار میکنند و چرا ؟

روش های از بین بردن زنگ زدگی فلزات

درست مانند تشکیل زنگ ، اسیدهای زنگ زدای صنعتی از فرآیند های شیمیایی برای از بین بردن زنگ استفاده میکنند . برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات می توان از فرآیند های مکانیکی مانند مالش دادن یا سمباده زنی \ سندبلاست استفاده کرد . اما این فرآیند ها کار فشرده و وقت گیر هستند .

در این مقاله ، اسید های زنگ زدای صنعتی و محلول های مبتنی بر آب را پوشش خواهیم داد. زنگ زدایی صنعتی برای از بین بردن زنگ زدگی لوله ها ، میلگرد ها یا قطعات ماشین کاری شده ، شامل تمامی روش های زیر میباشد :

اسیدها و قلیاهای قوی در از بين بردن زنگ زدگی فلزات

اسید های قوی مانند اسید کلریدریک ( آکا موریاتیک اسید در صورت رقیق شدن ) و همچنین قلیایی های قوی با زنگ زدگی واکنش نشان داده و باعث از بین بردن زنگ زدگی فلزات فلزات میشوند . با این حال این مواد شیمیایی سوزاننده ، اکثر مواد دیگر را نیز از بین می برند و کار با آنها بسیار خطرناک است .

اسید های ضعیف

اسید های ضعیف مانند اسید اگزالیک یا EDTAبا زنگ زدگی با شدت کمتری نسبت به اسید های قوی واکنش نشان داده و کمی تفاوت دارند . این اسید های ضعیف سوز آور کمتری هستند و به راحتی دفع میشوند.

محلول های مبتنی بر آب

محلول های بدون اسید و بر پایه آب از فرآیند شیمیایی متفاوتی برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات استفاده میکنند . و فلز زیرین را بی تأثیر میگذارند . آنها امن ترین گزینه برای این کار هستند .

الکترولیز در از بين بردن زنگ زدگی فلزات

الکترولیز باعث تسریع واکنش های شیمیایی و از بین بردن زنگ زدگی با اعمال جریان الکتریکی به واکنش میشود . این فرآیند همچنین میتواند با تولید مواد شیمیایی سمی و بخار خطرناک نیز باشد .

مکانیکی

برای از بین بردن زنگ زدگی فلزات میتوان با روش مکانیکی ساییده و ماسه بلاست کرد. البته باید توجه داشت که این کار سختی ست و میتواند ناهمواری های قابل توجهی ایجاد کند که بر عملکرد یا ظاهر قطعه یا تجهیزات تأثیر گذارد .

چه چیزی بهترین عملکرد را در از بین بردن زنگ زدگی فلزات دارد ؟

محصولات صنعتی زیادی برای رفع زنگ زدگی وجود دارند که ممکن است برای قطعات فلزی یا ماشین آلات شما کار کنند و اینکه چه چیزی زنگ را به بهترین شکل از بین میبرد به عوامل مختلفی بستگی دارد . شدت یا سطح زنگ زدگی ، نوع قطعه فلزی ، اندازه و شکل قطعه ، تعداد قطعات و نوع امکاناتی که شما دارید ، همگی بر آنچه که زنگ را به بهترین شکل از بین میبرد ، تأثیرمیگذارند . مهم است که ایمنی ، دفع محلول حذف زنگ ، زمان و سایر عوامل را در نظر بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت کیمیاگران مبین ری به بررسی روش های از بین بردن زنگ زدگی فلزات پرداختیم و تمامی موارد در این خصوص را برای شما عزیزان شرح دادیم. شرکت کیمیاگران مبین ری در تولید چربیگیرها ، پوشش های فسفاته و محصولات خودرویی خود نیاز مشتریان را مد نظر قرار میدهد . شما میتوانید تمامی این محصولات را در منوی سایت مشاهده بفرمایید. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما عزیزان کمال تشکر را داریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای